Menu

1. GENERACE

ALOIS A VILÉM KUBOVI

2. GENERACE

EVŽEN KUBA

3. GENERACE

ROMAN KUBA

4. GENERACE

MICHAL KUBA

1. Generace

Přehrát video

Alois Kuba, významný brněnský meziválečný stavitel, vystudoval na České státní průmyslové škole. Po studiích prošel několika praxemi a roku 1928 působil jako asistent Bohuslava Fuchse.


Po se osamostatnění společně s Václavem Dvořákem založili vlastní projekční a stavební kancelář v Brně. Jejich společná činnost se ze začátku týkala převážně stavby malých rodinných domů. Stálým rozvíjením typové zástavby vznikl propracovaný koncept pojetí individuálního bydlení středních vrstev.


Ve 30. letech se firma začala zaměřova na stavbu velkých nájemních domů.
Na parcelách bývalých továren a průmyslových objektů v blízkosti dnešní Kotlářské ulice začaly vyrůstat nové velkoměstské ulice bytových domů.

FIRMA DVOU BRATRŮ

V roce 1932 zakládá Alois vlastní projekční kancelář V. a A. Kuba se svým bratrem architektem Vilémem Kubou, který má nastarost vysoce kvalitní architektonické návrhy.


Bratří se zaměřovali se na velké nájemní domy s cílem vytvořit moderní architektonické řešení s vysokým standardem bydlení pro střední vrstvy.

POVÁLEČNÉ OBDOBÍ

Během druhé světové války se cesty bratrů rozdělily. Alois působil až do roku 1948 jako samostatný projektant a stavitel v Brně. Po komunistickém převratu však byl jeho majetek znárodněn a firma Kuba se stala součástí brněnského Stavoprojektu, kde Alois Kuba také rok působil. V roce 1949 byl však odsouzen za rozvracení demokratického zřízení a poslán do tábora nucených prací v Ostravě.


Po návratu získal místo v Československé myslivecké jednotě v Praze a v letech 1961–76 pracoval v pražském Státním projektovém ústavu obchodu. Alois Kuba zemřel v roce 1979 Praze.

CHARAKTER STAVEB

Po návratu do Brna se naplno zapojil do architektonické praxe v projekční firmě Dvořák a Kuba a velkou měrou ovlivnil podobu a typologii výstavby nájemních a rodinných domů v meziválečném Brně. Vilém Kuba se stal vedoucím architektem firmy a zajišťoval jí kvalitní architektonické návrhy. Množství jeho brněnských realizací lze rozpoznat podle výrazně přetažených kazetových korunních říms, průběžných arkýřů a schodišťových oken nebo opaxitových a šamotových obkladů přízemí a chodeb.

POVÁLEČNÉ OBDOBÍ

V době okupace byla jeho projekční činnost minimální. Po válce jako zaměstnanec působí na stavebním úřadu města Brna, kde se angažoval v obnově válečných škod.


Po komunistickém převratu se jako architekt dostal do vedení brněnského Stavoprojektu. Vilém Kuba, zde působil do roku 1950 jako ředitel, poté byl vedoucím jednoho z ateliérů.


V roce 1957 zvítězil společně s J. Ledvinou a M. Kramolišem v soutěži na hotel International v Husově ulici v Brně.


Z politických důvodů byl nucen Stavoprojekt opustit a nastoupil na místo vazače jeřábních nákladů v Královopolské strojírně. Situace se pro něj zhoršila, když onemocněl šedým zákalem a částečně ztratil zrak. Nebezpečné zaměstnání se mu nakonec stalo osudným. Vilém Kuba zemřel dne 20. května 1961 na následky vážného pracovního úrazu.

2. Generace

Přehrát video

Narozen v Brně – Řečkovicích ve funkcionalistické vile, kterou navrhoval jeho otec Florián Kuba (nar. 1903). V roce 1952 začal studovat fakultu architektury v Brně.


Jako pětadvacetiletý nastupuje v Ostravě u architekta Vorla a dostává možnost podílet se na výstavbě nové ostravské části Poruba, koncipované pro sto tisíc obyvatel. Byla to pro něho, jako začínajícího architekta. Moderní bytové domy s vybaveností vznikající na nové Leninově třídě lišící se od unifikovaných bloků tehdejší doby zejména - atypickými prvky na fasádě, zasunutým parterem a uskočenou střešní nádstavbou.

OTEC A SYN

Po sametové revoluci, v roce 1993, začíná spolupracovat se svým synem Romanem a jeho Ateliérem Simona. V průběhu následujících let se společně podílejí na mnoha významných stavbách v severomoravském kraji, např. rekonstrukce administrativní budovy SMP a.s. v centru Ostravy, novostavba KB Ostrava – Poruba, atd.


Posledních deset let svého života se začal intenzivně věnovat literární činnosti a to převážně psaní básní a blogů, které pravidelně publikoval. V tomto období vychází dvě knihy – Sbírky ironických veršů všedního dne – I. a II. díl. Psaní básní a blogů ho provázelo do posledních chvil jeho života. Zemřel v září roku 2017 ve svých nedožitých 85-ti letech.

3. Generace

Přehrát video

V roce 1987 absolvoval fakultu architektury v Brně. Po ukončení základní vojenské služby nastupuje v roce 1988 do Stavoprojektu Ostrava do Ateliéru architekta Oldřicha Pražáka. Zde působil zhruba tři roky jako asistent architekta Oskara Chmiela.


Po sametové revoluci, zhruba od roku 1991, začíná spolupracovat s bratry Čtvrtníčkovými jako hlavní architekt společnosti Ekotempo Krnov převážně na nově se zřizujících bankovních domech v MS kraji.

THE CRAB, 2011 - OSTRAVA

ZROD ATELIÉRU SIMONA

V roce 1993 společně se svým otcem otevírá vlastní ateliér v Ostravě, pojmenovaný po jeho první ženě Simoně. Stále pokračuje v návrzích bankovních domů, ale přibývají i ostatní stavby. Z původních třech spolupracovníků e ateliér na počátku milénia rozrůstán na 25 zaměstnanců.


V následujících letech přichází do společnosti velice nadaní inženýři – Pavel Hynčica a Petr Menšík. Jejich organizační, projekční a technický talent se brzy projeví na významných stavbách a návrzích:

The Bird rodinný dům – Kunčice pod Ondřejníkem,
The Crab sportovní a relaxační zařízení – Ostrava,
administrativní komplex SMP, a.s. – Ostrava,
novostavba KB Ostrava – Poruba, bytový, dům Améba – Ostrava,
správní středisko SME, a.s. – Ostrava,
Phoenix Tower Beyrúth – Libanon.

OCENĚNÉ REALIZACE

V roce 2003 získávají národní cenu STAVBA ROKU za rekonstrukci správní budovy SMP, a.s. Ostrava.


O 6 let později obesílají tuto soutěž ještě jednou s výrazně originální organickou stavbou rodinného domu The Bird. Tento dům je nominován mezi 15 vybraných staveb, obdrží cenu veřejnosti a cenu časopisu Stavitel za architektonický detail.

ADMINISTRATIVNÍ KOMPLEX SMP, 2003 - OSTRAVA

Spa Centre Turtle Ryiadh

BLÍZKÝ VÝCHOD

V období celosvětové finanční krize se přesouvá část zájmu ateliéru na Blízký východ. Neúspěch se založením pobočky v Dubaji střídá úspěch s libanonskými partnery. V roce 2010 vzniká ATS – MENA (Middle East and North Africa) a ATS – SAUDI (contrasting and architecture). V tomto plodném období vytváří celou řadu velmi působivých staveb: rezidenční objekt Phoenix Tower – Bejrút, bydlení pro mladé rodiny Dancing
Ashrafieh – Bejrút, nová část západního Ryiadu určená pro sport, vzdělávání, zábavu, obchod, veletrhy a kongresy - Living Desert Centre Ryiadh, administrativně správní komplex Tower Salmania – Ryiadh, zábavní park Entertaiment Park Ryiadh, kulturní centrum Desert Rose Ryiadh, rehabilitační a lázeňské centrum Spa Centre Turtle Ryiadh. Většina staveb je podporována riádskou municipalitou a to přímo jejím primátorem a zastupiteli.

Living Desert Centre Ryiadh

THE MOON, REKONSTRUKCE A DOSTAVBA PLANETÁRIA, 2020 - OSTRAVA

VELKÉ PROJEKTY

Kolem roku 2014 se situace ve stavebnictví v ČR výrazně lepší. Nastává opět renesance oboru a stavebnictví, společně s architekturou, se vrací k původním možnostem, které byly v 90. letech 20. století. Ateliéry se opětovně podílejí na zajímavých stavbách a realizacích, jak pro státní sféru, tak pro soukromé investory:
rekonstrukce a dostavba planetária Moon – Ostrava – Poruba,
Univerzitní zázemí sportu a behaviorálního zdraví Ostravské univerzity – Ostrava,
Homola Climbing City Hotel – Ostrava,
rezidenční komplex Vlaštovčin park – Ostrava

Nejmladší generací architektů a stavitelů je prozatím Michal Kuba. V roce 2017 vystudoval architekturu na VŠB-TU v Ostravě v ateliéru architektů Josefa Kiszky a Petra Hrůši. V rámci diplomové práce zpracoval návrh nové fakulty sportu Ostravské univerzity, na jejíž realizaci se v roce 2019 podílí v rámci projektu Univerzitního zázemí a behaviorálního zdraví OU situované podél nábřeží řeky Ostravice.

Dále spolupracuje s kanadskými investory na rekonstrukci Baťových domů v historických částech měst. Jedná se o konverzi bývalých obchodů a skladů na hotelovou síť v rámci celé České republiky.

Michal se věnuje v rámci architektury tvorbě krátkých filmů a animací se zaměřením na architekturu i urbanismus.